Als online marketing nieuw voor je is of je weet niet zeker welk medium je moet kiezen, dan geef ik je goed advies over de beste manier om de marketing van je bedrijf vanuit een sociaal perspectief te benaderen. In dit artikel laat ik je een paar basistypen van sociale netwerkmarketing zien en deel ik enkele tips over hoe je ze in je bedrijfsmodel kunt opnemen.
Blogs: Blogs zijn een must voor de meeste online ondernemers. Ze zijn relatief eenvoudig in te stellen en te onderhouden. Een blog is een soort doorlopend dagboek. Het is een informele manier om met uw publiek te communiceren en uw (potentiële) klanten op de hoogte te houden van wat er in uw bedrijf gebeurt. Het is een uitstekend hulpmiddel om uw rankings voor zoekmachineoptimalisatie te verhogen.
Facebook: Facebook is de grootste social media community en het snelst groeiende social media platform. Veel bedrijven gebruiken Facebook als een manier om met klanten te communiceren en producten te promoten. Facebook is ook een uitstekende manier om feedback over uw producten te krijgen en interesse te wekken.
Net als bij Twitter zijn er talloze manieren om Facebook te gebruiken als marketingtool voor sociale media. Er is bijna geen einde aan hoe je Facebook kunt gebruiken om verkeer en klanten aan te trekken.
YouTube: YouTube is een krachtige tool waarmee je video’s kunt maken die direct worden bekeken door de miljoenen mensen die elke dag YouTube bezoeken. Het mooie van YouTube is dat het helemaal gratis is. In tegenstelling tot andere websites voor het delen van video’s, staat YouTube je niet toe om bezoekers kosten in rekening te brengen voor het lidmaatschap.
Je kunt video’s vrij uitvoeren zonder iets uit te geven. Het is ook gemakkelijk om klanten aan te trekken. Het enige dat u hoeft te doen, is uw video uploaden en deze vervolgens delen met vrienden, collega’s en familie.
LinkedIn: LinkedIn is een krachtige professionele netwerksite waarmee u zich kunt ontwikkelen en kunt netwerken met andere professionals in uw vakgebied. Het geeft je toegang tot miljoenen mogelijke contacten. Zodra u lid wordt, krijgt u de mogelijkheid om onmiddellijk contact te leggen met iedereen in uw branche. Met LinkedIn kunt u ook in contact komen met andere bedrijfseigenaren binnen uw branche.
Twitter: Twitter is een van de meest populaire microblogsites op internet. Het is snel een must-have geworden voor alle bedrijven die hun product op de markt willen brengen. Twitter biedt gebruikers de mogelijkheid om korte tekstberichten van maximaal een paar honderd tekens per bericht te plaatsen. Omdat Twitter zo populair is, is het logisch om gebruik te maken van de marketingmogelijkheden voor sociale media die het biedt.
Forums: Forums zijn een ander krachtig hulpmiddel om bekendheid te geven aan uw bedrijf. Miljoenen mensen gebruiken elke dag forums om vragen en oplossingen voor veelvoorkomende problemen te posten. Hoe meer inhoud u in uw forumberichten hebt opgenomen, hoe groter de kans dat iemand u een vraag stelt die betrekking heeft op uw niche.
Zorg dat je actief bent en geef inzicht in je niche. Het opbouwen van relaties via forums is een van de beste manieren om uw geloofwaardigheid bij potentiële klanten op te bouwen.
Videomarketing: video’s zijn hard op weg de meest virale vorm van marketing te worden. Met een video bereikt u mensen die mijlenver van u vandaan wonen. Voordat u een video uploadt, is het echter belangrijk om de voorkeuren en zoekwoorden van de bezoeker te onderzoeken.
Als je geen idee hebt hoe je een video voor social media marketing moet maken, kan het inhuren van een professional je helpen om in een mum van tijd een succesvolle campagne op te zetten.