• do. mrt 27th, 2025

DIY Online Marketing

Zelf aan de slag met Online Marketing

Geweldige dingen die u kunt doen met Google Analytics

Dooradmin

okt 29, 2021

Google Analytics 4 heeft echt de beste eigenschappen van de gratis software voor sociale analyse gebruikt en het gebruik ervan gemakkelijker gemaakt met nieuwe visuele lay-out- en organisatiefuncties. Hier zijn negen geweldige dingen die u kunt doen met Google Analytics  die u enorm zullen helpen bij uw inspanningen om de functionaliteit, conversies en gebruikersinteractie van uw site te vergroten. Er is echt een schat aan tools die gratis online beschikbaar zijn, maar Google Analytics heeft enkele van de beste functionaliteit die beschikbaar is op elk analyseplatform.

Een van de belangrijkste en meest geweldige dingen die u met Google Analytics kunt doen, is inzicht krijgen in uw bezoekersgedrag. Dit is een gebied waar veel marketeers tekort zijn geschoten en niet de tijd hebben genomen om te begrijpen wie hun bezoekers zijn, wat ze doen terwijl ze uw site bezoeken, waar ze naartoe gaan nadat ze zijn vertrokken, hoe lang ze blijven en met welke zoekwoorden ze zijn aangekomen jouw site. Begrijpen wie uw bezoekers zijn en hoe ze zich gedragen, kan een van de belangrijkste aspecten zijn van het runnen van een succesvol online marketingbedrijf en zou uw primaire focus moeten zijn zodra u uw marketingfilosofie en -doelen hebt vastgesteld.

Nog een van de vele geweldige dingen die u met Google Analytics kunt doen, is het bouncepercentage van uw website analyseren. Een bouncepercentage is in feite het percentage mensen dat naar uw site komt vanuit uw zoekmachineresultaten en vervolgens binnen een korte tijdspanne weer vertrekt zonder een nieuwe pagina te bezoeken. Dit kan heel moeilijk te volgen zijn, maar wordt door Google Analytics uitgebreid weergegeven voor verschillende doelgroepen, zoekwoorden en kanalen van waar het verkeer vandaan komt. Als u echter de demografie kent van de mensen die naar uw site komen, kunt u uw inhoud aanpassen om deze groep potentiële klanten te targeten en de kansen op het verdienen van meer inkomsten en het omzetten van die leads in verkopen drastisch vergroten.

Nog een van de vele geweldige dingen die u met Google Analytics kunt doen, is het analyseren van het aantal bezoekers dat voor het eerst naar uw site komt. Dit zijn in wezen nieuwe gebruikers van uw site. Meestal zijn deze bezoekers geïnteresseerd in één aspect van uw site en verlaten ze de site wanneer ze tevreden zijn met uw dienst of product. Dit is waar u uw aandacht op wilt richten en waar u uw statistieken wilt bijhouden om erachter te komen wat voor u werkt. U kunt bijhouden wie uw pagina’s bekijkt, hoe vaak deze bezoekers terugkeren naar uw pagina en in het algemeen zo ongeveer alles wat met uw site te maken heeft. Vervolgens kunt u uw marketingcampagne aanpassen en wijzigingen aanbrengen die effectief blijken te zijn.

Als u eenmaal inzicht heeft gekregen in het aantal bezoekers dat dagelijks naar uw site komt en het aantal dat door uw pagina’s gaat, kunt u zich gaan concentreren op de cijfers die hierop wijzen. Ten eerste, als u een overweldigende hoeveelheid verkeer genereert, kan het zijn dat u iets verkoopt waar de meerderheid van de mensen niet in geïnteresseerd is. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat u een dienst verkoopt die “SEO”-diensten wordt genoemd. Iedereen weet wat SEO is, maar niet iedereen op uw website zal in uw SEO-diensten geïnteresseerd zijn. Als u meerdere producten of diensten aanbiedt, zou u waarschijnlijk een veel hogere conversieratio hebben dan wanneer u enkel één dienst of product aanbiedt aan al uw bezoekers op uw website. Door in Google Analytics bijvoorbeeld te kijken naar de zoekwoorden waarop mensen binnenkomen en welke pagina’s op uw website populair zijn, kunt u een inschatting maken van welke diensten of producten wellicht ook relevant zijn om aan te bieden.

Als u ziet dat slechts een klein percentage van uw webverkeer wordt omgezet in leads, betekent dat niet dat u uw direct site moet wijzigen. Het enige dat u hoeft te doen, is uitzoeken welke van uw zoekwoorden of woordgroepen het verkeer binnenhalen en werken aan het verbeteren van de conversieratio van deze zoekwoorden. Hier kunt u het inhoudsnetwerk van Google Analytics en Google Insights gebruiken, wat een uitgebreid overzicht geeft van de zoekwoorden of woordgroepen die mensen in de zoekmachines gebruiken voordat ze op uw website terechtkomen.

Door admin

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *